Encyklopedie dějin města Uherské Hradiště

Nádražní 212, Nádraží Českých drah čp. 212

Nádraží Českých drah čp. 212


  • ulice

    Nádražní 212

  • charakteristika

    výpravní budova Českých drah na trati Staré Město-Kunovice


  • území

    Uherské Hradiště

  • majitelé

    C. k. státní dráha,
    Ředitelství státních drah v Brně,
    Československé státní dráhy,
    Správa železnic,

  • obyvatelé

    1890 - drážní zaměstnanci Heinrich Waldemar Bühren a Anton Haupt, přednosta stanice,
    1900 - přednosta stanice Friedrich Häusler, dozorce nákladů Stanislav Formáček, drážní úředník Josef Svoboda,
    1910 - přednosta stanice Josef Bezdíček,
    1947–1948 užívali přednosta stanice Antonín Pukl a úředník Anastáz Petřík,

  • provozovny

    provozní místnosti státních drah, čekárna,
    1939-1950 bufet Františky Vlachynské, od roku 1950 provozovaný Družstvem cestující veřejnosti,
    nádražní Knihkupectví Orbis,

  • firmy a instituce

    1970-1997 byla ve skladišti při nádraží deklarace Celního úřadu Uherské Hradiště

  • jiné využití

    Rampa byla využívána místními vojenskými útvary pro nakládku tanků a další těžké vojenské techniky.


  • zajímavosti

    Po opravě a rekonstrukci byla budova vyhlášena Stavbou roku 2004.
    Nejhezčí nádraží v České republice v roce 2011.


  • vznik

    1883


  • stavební vývoj

    Původní nádraží postaveno spolu se skladištní budovou po zřízení železniční trati v letech 1882-1883.
    Na počátku 20. století město usilovalo o stavbu nového nádraží, neboť staré naprosto nevyhovovalo dopravnímu ruchu. Ministerstvo projekt schválilo v březnu 1916 a tak jedním z prvních úkolů nového obecního zastupitelstva, zvoleného v roce 1919, bylo i vybudování „pořádného nádraží“. Stavební povolení bylo uděleno v listopadu tohoto roku, ale teprve v červnu 1926 odborná komise místo prohlédla a koncem léta došlo z ředitelství státních drah v Brně vyřízení, že návrh na rozšíření nádraží byl vyhotoven a čeká se jen na uvolnění peněz. Počátkem července 1927 se obecní zastupitelstvo usneslo prodat železničnímu eráru potřebné pozemky a v následujícím roce bylo zbudováno nové skladiště. V roce 1929 bylo po zboření starého nádraží přikročeno na podzim k stavbě nové budovy, která byla dokončena na podzim 1930. Provedl ji stavitel Otakar Jedlička podle upraveného projektu nádražní budovy v Uherském Brodě, venkovní malířskou výzdobu navrhla a provedla Rozka Falešníková z Tasova, příbuzná malíře Antoše Frolky, vnitřní výzdobu realizoval podle jejího návrhu Theodor Zapletal. Slavnostní otevření se konalo 12. října 1930 za přítomnosti ministra železnic Rudolfa Mlčocha a dalších osobností. V letech 1929-1931 byla také vybudována nákladní rampa a vlečka do Slováckého hospodářského družstva (kolaudována v lednu 1932).
    Budova byla opravena a rekonstruována v letech 1996-2004. Součástí rekonstrukce byla likvidace nákladní rampy a vlečky, přestavba zdejšího kolejiště a následné vybudování přilehlých parkovišť.


  • obrazy

    img0878.jpg

    img0893.jpg img0902.jpg img0930.jpg img0960.jpg


  • prameny, literatura

    zobrazit


  • stavby

    železniční most a podjezd pod tratí u nemocnice


  • události

    12. 10. 1930
    Slavnostní otevření nové budovy nádraží Českých drah


  • autor

    CpJ


Aktualizováno: 15. 04. 2023

Nádražní budova v šedesátých letech 20. století. (SOkA UH, Sbírka foto)