Nádraží Českých drah čp. 212
ulice
Nádražní 212
charakteristika
výpravní budova Českých drah na trati Staré Město-Kunovice
-
území
Uherské Hradiště
majitelé
C. k. státní dráha,
Ředitelství státních drah v Brně,
Československé státní dráhy,
Správa železnic,obyvatelé
1890 - drážní zaměstnanci Heinrich Waldemar Bühren a Anton Haupt, přednosta stanice,
1900 - přednosta stanice Friedrich Häusler, dozorce nákladů Stanislav Formáček, drážní úředník Josef Svoboda,
1910 - přednosta stanice Josef Bezdíček,
1947–1948 užívali přednosta stanice Antonín Pukl a úředník Anastáz Petřík,provozovny
provozní místnosti státních drah, čekárna,
1939-1950 bufet Františky Vlachynské, od roku 1950 provozovaný Družstvem cestující veřejnosti,
nádražní Knihkupectví Orbis,
firmy a instituce
1970-1997 byla ve skladišti při nádraží deklarace Celního úřadu Uherské Hradištějiné využití
Rampa byla využívána místními vojenskými útvary pro nakládku tanků a další těžké vojenské techniky.
-
zajímavosti
Po opravě a rekonstrukci byla budova vyhlášena Stavbou roku 2004.
Nejhezčí nádraží v České republice v roce 2011.-
vznik
1883
-
stavební vývoj
Původní nádraží postaveno spolu se skladištní budovou po zřízení železniční trati v letech 1882-1883.
Na počátku 20. století město usilovalo o stavbu nového nádraží, neboť staré naprosto nevyhovovalo dopravnímu ruchu. Ministerstvo projekt schválilo v březnu 1916 a tak jedním z prvních úkolů nového obecního zastupitelstva, zvoleného v roce 1919, bylo i vybudování „pořádného nádraží“. Stavební povolení bylo uděleno v listopadu tohoto roku, ale teprve v červnu 1926 odborná komise místo prohlédla a koncem léta došlo z ředitelství státních drah v Brně vyřízení, že návrh na rozšíření nádraží byl vyhotoven a čeká se jen na uvolnění peněz. Počátkem července 1927 se obecní zastupitelstvo usneslo prodat železničnímu eráru potřebné pozemky a v následujícím roce bylo zbudováno nové skladiště. V roce 1929 bylo po zboření starého nádraží přikročeno na podzim k stavbě nové budovy, která byla dokončena na podzim 1930. Provedl ji stavitel Otakar Jedlička podle upraveného projektu nádražní budovy v Uherském Brodě, venkovní malířskou výzdobu navrhla a provedla Rozka Falešníková z Tasova, příbuzná malíře Antoše Frolky, vnitřní výzdobu realizoval podle jejího návrhu Theodor Zapletal. Slavnostní otevření se konalo 12. října 1930 za přítomnosti ministra železnic Rudolfa Mlčocha a dalších osobností. V letech 1929-1931 byla také vybudována nákladní rampa a vlečka do Slováckého hospodářského družstva (kolaudována v lednu 1932).
Budova byla opravena a rekonstruována v letech 1996-2004. Součástí rekonstrukce byla likvidace nákladní rampy a vlečky, přestavba zdejšího kolejiště a následné vybudování přilehlých parkovišť.-
obrazy
-
prameny, literatura
-
stavby
-
události
12. 10. 1930
Slavnostní otevření nové budovy nádraží Českých drah-
autor
CpJ