Encyklopedie dějin města Uherské Hradiště

Most J. A. Bati, moravní most

moravní most


  • historický název

    moravní most

  • ulice

    Most J. A. Bati

  • charakteristika

    silniční most přes řeku Moravu do Starého Města


  • území

    Uherské Hradiště


  • vznik

    1954


  • stavební vývoj

    Ve středověku překlenoval Moravu přibližně naproti Staroměstské (Vodní) brány, při stavbě nového opevnění v 17. století byl poněkud posunut proti proudu do míst mezi dnešním Slováckým divadlem a elektrárnou. Zřejmě již v 17. století měl zábradlí, pouze jeho střední zvedací část byla bez zábradlí. Na počátku 19. století byl postaven nový most a silniční násep na kratší trase do Starého Města, v odpovídající dnešní. Dokončen byl 1817 a další úpravy s výsadbou topolové aleje v roce 1824. Dřevěný most vyžadoval téměř každoroční opravy a na počátku 20. století již celkovou přestavbu. Město se rozhodlo postavit most železný, jehož konstrukci dodala adamovská firma Bromovský, Schulz a Sohr, stavět se začalo v roce 1904 a 19. května 1905 proběhly zatěžovací zkoušky a kolaudace. Nový most byl slavnostně předán dopravě 30. července 1905. Úpravy okolí pokračovaly i v následujícím roce vysázením 43 lip. Pro ochranu nového mostu byla také částečně zregulována Morava.
    V posledních dnech 2. světové války Němci most podminovali a noci na 1. května 1945 byl mohutným výbuchem zničen. Dočasně ho nahradily dva pontonové mosty, postavené rumunskými ženisty poněkud výše proti proudu, než byl postaven provizorní dřevěný. Ten byl nedostačující, a proto se 29. října začalo se stavbou druhého prozatímního mostu, který byl 5. února 1946 stržen povodní. Opravený most byl znovu zpřístupněn 27. 2. 1946 a jeho stavba dokončena 12. 12. 1946. Od 19. 6. do 14. 9. 1946 probíhaly také práce na vyzvednutí potopeného Němci zničeného mostu, prováděné firmou Kolben-Daněk. V létě 1952 byla zahájena stavba nového železobetonového silničního mostu, při níž bylo také vydlážděno nábřeží a opatřeno po obou stranách železným zábradlím. Odevzdán do provozu byl začátkem roku 1954.


  • obrazy

    img0127.jpg

    img0126.jpg img0236.jpg img0683.jpg img0642.jpg img0222.jpg


  • prameny, literatura

    zobrazit


  • významné osoby

    Gustav Dostál


  • události

    1952
    Zahájení stavby mostu přes řeku Moravu 10/1948
    Rozšiřování silnice mezi Uherským Hradištěm a Starým Městem 26. 4. 1945
    Osvobozovací boje na Uherskohradišťsku 1936
    Vysazení aleje na břehu Moravy a Morávky 1907
    Zbourání tzv. Hradišťské brány
    další události (2)...


  • autor

    CpJ


Aktualizováno: 06. 11. 2024

Zkáza provizorního mostu při povodni roku 1946 (SOkA UH, Sbírka foto)